Bedrijven die de overgang willen maken naar elektrisch rijden, houden rekening met uitdagingen als hoge opstartkosten en groeipijnen voor hun laadinfrastructuur. Maar is dat in alle gevallen wel zo?

De Nederlandse autoleasemarkt zit in de lift, zo blijkt uit cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Het afgelopen jaar steeg het aantal zakelijke personenauto’s met 7,3% tot 841.700. Het totale leasepark nam met 6,2% toe tot iets meer dan 1,3 miljoen. Volgens de VNA was de toenemende vraag naar autolease te danken aan de sterke Nederlandse arbeidsmarkt en het groeiende aantal zzp’ers.

Daarbij valt op dat de opmars van volledig elektrische auto’s nog altijd voortduurt. Cijfers van RDC laten zien dat het afgelopen jaar 34,3% van de nieuwe lease personenauto’s volledig elektrisch was, waardoor het aandeel elektrisch in het totale leasepark toenam van 21% naar 26,5%. Een van de redenen is volgens BOVAG Autodealers dat het bedrijfsleven voorop wil lopen in de transitie naar volledig elektrisch rijden. 

Wel leven er bij bedrijven die deze stap willen maken zorgen over de (verdere) elektrificatie van hun wagenpark. Vaak hebben deze zorgen te maken met de kosten die nodig zijn voor de transitie naar elektrisch rijden. Juist daarin valt nog het nodige te winnen.

Kostprijs elektrische auto daalt

Een van de meest gehoorde zorgen is dat nieuwe elektrische auto’s relatief duur in aanschaf zijn. De kostprijs van een elektrische auto daalt echter al jaren. Dat komt onder andere doordat het aanbod van zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s verder toeneemt en de prijzen afnemen. Dit zal ook terug zijn te zien in de leaseprijzen.

Revolt

Wel is het nog onduidelijk wat de Nederlandse overheid gaat doen met de belastingen op elektrische auto’s. De afgelopen jaren is de korting op de bijtelling voor zakelijke rijders teruggeschroefd. Verder wordt er nagedacht over het invoeren van een motorrijtuigenbelasting, maar is daar nog geen consensus over. Een elektrische auto is in ieder geval tot het einde van 2025 wegenbelastingvrij.

Laadpaal niet kopen maar leasen

Waar een auto leasen de normaalste zaak van de wereld is, kopen bedrijven die elektrisch willen rijden vaak nog een laadpaal. Dit zorgt voor onnodig hoge aanvangkosten en het risico op een snelle veroudering van de laadinfrastructuur. 

In plaats van een eenmalige hoge investering, beschik je voor een vast bedrag per maand over laadpalen Het verlaagt ook de drempel om je laadplein op te schalen zodra je elektrische wagenpark verder toeneemt.

Verder hoef je ook niet meer om te kijken naar zaken zoals storingen en verzekeringen. De aanbieder neemt dit uit handen en zal er alles aan doen om ervoor te zorgen dat de laadpalen functioneren, omdat het leveren van stroom aan elektrische auto’s een van hun inkomstenbronnen is. 

Verder stimuleert de overheid het gebruik van laadpalen door in ieder geval tot en met 2024 een verlaging van de energiebelasting voor laadpalen te hanteren. Hiermee wordt het plaatsen van laadpalen financieel aantrekkelijker en draagt het ook indirect bij aan lagere laadtarieven. 

Een laadpaal abonnement kan je al voor 19 euro per maand afsluiten, inclusief plaatsing, onderhoud, en zonder onverwachte kosten. Benieuwd welk abonnement het beste bij je past? Doe in 45 seconden de online check van Revolt!

Opschalen van het laadnetwerk kan efficiënter

Wat bedrijven ook afschrikt zijn de investeringskosten voor de laadinfrastructuur. Denk aan de bekabeling, graaf- en straatwerk of aanpassingen aan de meterkast. Vaak zijn organisaties echter onvoldoende op de hoogte wat zij precies nodig hebben om te voorzien in de laadbehoefte.

Als een bedrijf zijn wagenpark volledig willen elektrificeren, is vaak de gedachte dat iedere parkeerplek moet beschikken over een laadpaal. Op dit moment rijdt nog slechts 5% van de Nederlanders elektrisch en is de gemiddelde reisafstand voor woon-werkverkeer 22 kilometer, waardoor een elektrische auto niet altijd volledig opgeladen hoeft te zijn. Verder zijn werknemers de afgelopen jaren steeds meer thuis gaan werken en door de bezettingsgraad beter over de week te spreiden, kan het gehele wagenpark prima laden zonder dat alle plekken voorzien moeten zijn van een laadpaal.

Verder is het van belang om ook mee te nemen wat je gaat doen als je jouw laadplein wilt uitbreiden. Vooral voor grotere organisaties die snel willen opschalen door op meerdere locaties laadpunten te introduceren, kunnen de aanschafkosten flink oplopen. Daar komt nog bij dat je ook moet nadenken hoe lang je op een locatie blijft. Stel dat je een pand huurt en je weet dat je daar over een aantal jaren weer vertrekt. Dan is het niet logisch om te investeren in laadvoorzieningen. In veel gevallen loont het om dan laadpalen te leasen, zodat je daar als organisatie ook een gedegen investeringsbeleid op kunt voeren.

Door in je vijf tot tienjarenplan mee te nemen welke kosten er gemoeid zijn met de laadvoorzieningen, ben je als organisatie voorbereid op de investeringen die nodig zijn om organisch mee te groeien met de verdere elektrificatie van je wagenpark. 

Ook is de verwachting dat de overheid nieuwe subsidiemaatregelen zal introduceren om de transitie naar elektrisch rijden te ondersteunen, wat zal bijdragen aan het verlagen van de kosten van bedrijven. 

Benieuwd naar de snelste en voordeligste manier om laadpalen te leasen? Doe nu binnen 45 seconden de test en vraag een offerte aan.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Revolt.